Κυριακή, 10 Αυγούστου 2014

Οι αποτυχίες στη σύγχρονη λογική του γυμναστηρίου είναι πολλές, με αποκορύφωμα την λατρεία της διατήρησης της “φυσικής κατάστασης” και την “παραμονή σε φόρμα”, σε αντιδιαστολή με την επίτευξη της αυτοκυριαρχίας ή την άριστη γνώση ενός επιλεγμένου αθλήματος. Το σύγχρονο γυμναστήριο είναι ένα μέρος στο οποίο οι αρχαίοι, που πρώτοι συνέλαβαν την έννοια της εκγύμνασης, θα μπερδεύονταν ιδιαίτερα. Τα κέντρα εκγύμνασης, συγκεκριμένα, εμπεριέχουν μία ποικιλία μηχανημάτων και υπηρεσιών που οι Μεσογειακοί εφευρέτες του γυμναστηρίου θα αναγνώριζαν, όπως την πισίνα ή τα λουτρά, ένα δωμάτιο ατμού ή σάουνα, εξωτερικά γήπεδα τένις ή χώρους άθλησης για συγκεκριμένα αθλήματα, και ύστερα το καθ' αυτό “γυμναστήριο” με όλο τον εξοπλισμό άρσης βαρών και τα διάφορα μηχανήματα (παρ’ όλο που οι αρχαίοι θα θεωρούσαν ολόκληρο το κτήριο ως γυμναστήριο). 

Όλα αυτά τα χαρακτηριστικά ήταν παρόντα στο αρχαίο ελληνικό γυμναστήριο, σε συνδυασμό με άλλα δωμάτια και κτήρια στα οποία θα αναφερθούμε εν συντομία, παρ’ όλο που αυτές οι δομές υπήρχαν για διαφορετικούς λόγους. Τα λουτρά, που είναι γνωστά στις μέρες μας ως “πισίνες”, θα ήταν επικεντρωμένα σχεδόν 100% στην καθαριότητα των πολιτών των πόλεων – κρατών και την επίδειξη των γυμνών σωμάτων τους. Οι αθλητές, οι παλαιστές και οι στρατιώτες αναμένονταν να παραμένουν καθαροί και υγιείς, και τα λουτρά συχνά ήταν ηδονιστικά και άκρως ερωτικά μέρη όπου οι άντρες και οι γυναίκες θα πλένονταν σε τρεχούμενο νερό, θα έκαναν κρύες βουτιές, θα αλείφονταν με λάδι και θα έκαναν αποτοξίνωση ιδρώνοντας σε ζεστά ατμώδη δωμάτια με αρωματικούς καπνούς. Ο σκοπός δεν ήταν να παραμείνουν υγιείς μέσω επαναλαμβανόμενων ασκήσεων σε μία πισίνα, σε ένα κλινικό και σχεδόν αποστειρωμένο περιβάλλον - η σύγχρονη πισίνα σε ένα κέντρο αναψυχής μοιάζει περισσότερο με ένα δωμάτιο νοσοκομειακής περίθαλψης παρά με ένα ελληνικό λουτρό. 

Εμείς θα ασχοληθούμε με το γυμναστήριο καθ’ εαυτό τελευταίο, καθώς αυτό είναι το σημείο εστίασης της προσοχής μας, όντας αθλητές που επιζητούν τη δύναμη, όμως οι έτεροι σημαντικοί παράγοντες που πρέπει να εξετάσουμε είναι τα κτήρια που δεν υπάρχουν πια στα σύγχρονα γυμναστήρια. Τα αρχαία ελληνικά γυμναστήρια περιείχαν δωμάτια με βιβλιοθήκες, εγκαταστάσεις στρατιωτικής εκπαίδευσης, ειδικούς χώρους πάλης και πυγμαχίας και δωμάτια για διδασκαλία ποίησης και μελέτη της φιλοσοφίας και των μύθων των θεών και ηρώων. Αυτά λείπουν πράγματι από το σύγχρονο γυμναστήριο και, δυστυχώς, μόνο η αναφορά τους θα αποτελούσε θέμα γελοιοποίησης από τους περισσότερους σύγχρονους χρήστες των γυμναστηρίων του 21ου αιώνα. Αυτή η έλλειψη έχει ίσως οδηγήσει στη δημιουργία του μέσου τύπου των “λαγών του γυμναστηρίου”, που εξωτερικά είναι πλάσματα φυσικής ομορφιάς αλλά πνευματικά και εγκεφαλικά είναι άχρηστοι κρετίνοι. Οι Αρχαίοι θα είχαν ανησυχήσει από αυτή την έλλειψη προσοχής από την πόλη – κράτος, επισημαίνοντας το σοβαρό σφάλμα των κυβερνητών που δεν εφήρμοσαν αυστηρά ένα πρόγραμμα ανάπτυξης της φυσικής κατάστασης παράλληλα με την πνευματική μελέτη και την κατανόηση της ιστορίας, της πολιτικής και της φιλοσοφίας. 

Τελικά, αν παρατηρήσουμε το γυμναστήριο καθ’ αυτό αντιλαμβανόμαστε ολοένα και πιο έντονα το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όσοι εμπνέονται από τις Παραδοσιακές αξίες στον 21ο αιώνα. Η λέξη γυμναστήριο προέρχεται από την ελληνική λέξη γυμνός, επειδή οι Έλληνες εκεί πάλευαν, εκπαιδεύονταν, λούζονταν και χαλάρωναν εντελώς γυμνοί. Το θεωρούσαν αυτό ως μία πνευματική πράξη, έναν τρόπο λατρείας προς τους θεούς, θαυμάζοντας την τελειότητα που επιτύγχανε ο αθλητής στη φυσική του οντότητα. Η τελειοποίηση του καθενός ήταν μία αντανάκλαση της τελειότητας των Ελλήνων θεών. Αν ο αθλητής αναζητούσε στον Ηρακλή ή στον Αχιλλέα ένα παράδειγμα για την πνευματική, φυσική και ψυχική τελειότητά του αυτό έδιδε καλή φήμη στον ίδιο τον θεό ή ήρωα, που είχε εμπνεύσει τον παλαιστή ή τον στρατιώτη να φτάσει σε τέτοια επιτεύγματα αυτοκυριαρχίας. Πράγματι, οι Έλληνες εκτιμούσαν τη φυσική τελειότητα τόσο, ώστε η επίτευξη ενός τέλειου σώματος ήταν ένας άλλος τρόπος για την λατρεία των θεών, μέσω των προσωπικών τους επιτευγμάτων. Ο χώρος του γυμναστηρίου ήταν γεμάτος αγάλματα, καθώς οι παλαιστές πάλευαν γυμνοί, αλειμμένοι με λάδι, οι αντιπαραθέσεις και η απαγγελία ποίησης αντηχούσαν από τα δωμάτια μελέτης, οι γυναίκες γελούσαν και κουτσομπόλευαν στα λουτρά και ατμόλουτρα, και οι θεοί ήταν μεταξύ των ανθρώπων, με τον λαό να αντικατοπτρίζει την εικόνα των θεών και το αντίστροφο. 

Πως είναι δυνατό να επιστρέψουμε σ' αυτή την ιδέα, στην σύγχρονη εποχή; 

Το σύγχρονο γυμναστήριο είναι γεμάτο από μηχανές και εξοπλισμό με τα οποία οι λιγότερο υγιείς (λιγότερο σωματικά γυμνασμένοι) καταφέρνουν να παρατείνουν τις άξιες χλευασμού υπάρξεις τους χωρίς να αναγκάζονται βάναυσα να έρθουν αντιμέτωποι κατά πρόσωπο με τις αδυναμίες τους. Ο Arnold Schwarzenegger είχε πει ότι είχε πόδια κοτόπουλου όταν έφθασε στην Αμερική και συνήθιζε να διατηρεί τις γάμπες του καλυμμένες με μακριές φόρμες ώσπου μια μέρα αποφάσισε ότι έπρεπε να το δουλέψει. Έκοψε όλα του τα παντελόνια και ρίχτηκε με τα μούτρα στο να τελειοποιήσει τα πόδια του, φτάνοντας έτσι στο σημείο να αποτελούν ίσως τα καλύτερα χαρακτηριστικά του κατά τη διάρκεια της κατάκτησης των τίτλων του στο αγωνιστικό body-building. Γι’ αυτό οι Έλληνες εκπαιδεύονταν γυμνοί: Με το να επιδεικνύουν γυμνά τα σώματά τους οι νεότεροι άντρες αναγκάζονταν να βλέπουν τη σωματική διάπλαση των μεγαλύτερων και να παλεύουν για την ίδια τελειότητα. Δεν προτείνω να πάτε στο γυμναστήριο γυμνοί αλλά υπάρχει ένα παρόμοιο πράγμα που απαντάται στο σύγχρονο γυμναστήριο και έχει προκληθεί αποκλειστικά από τον έμφυτο ναρκισσισμό της ανθρωπότητας. Είναι η σημερινή εμμονή με τα στενά ρούχα. Το crossfit, ιδιαίτερα, φημίζεται για τους άνδρες αθλητές που γυμνάζονται χωρίς μπλούζες και τις γυναίκες με τα σουτιέν και τα κοντά παντελόνια, πολύ απλά γιατί όταν ξεκινάτε να μοιάζετε λίγο με έναν Έλληνα θεό, ο Έλληνας βγαίνει από μέσα σας και εσείς θέλετε να αρχίσετε να φοράτε πολύ λίγα ρούχα επιδεικνύοντας τον εαυτό σας - αυτή είναι η ανθρώπινη φύση, και όλοι εσείς που το αρνείστε μάλλον είστε χοντροί. 

Τα σύγχρονα γυμναστήρια θα επωφελούνταν πάρα πολύ από αυτή τη νοοτροπία - έχω δει σπουδαίο όφελος στην πνευματική μου ισορροπία, όσον αφορά στην απώλεια λίπους, με το να φοράω στενά ρούχα κάνοντας κοιλιακούς και έλξεις και ενώ αισθανόμουν ντροπή για το λίπος της κοιλιάς μου (συχνά η κοιλιά του ανόητου θα τον κάνει στόχο περιφρόνησης), σε βαθμό που τώρα γυμνάζομαι πιο σκληρά και τρώω καλύτερα για να το ξεφορτωθώ. Η ντροπή παίζει μεγάλο ρόλο για να διατηρηθούν οι άνθρωποι σε καλή φυσική κατάσταση και να γίνουν δυνατοί. Οι πιο πολλοί νέοι που γυμνάζονται στο γυμναστήριο έχουν ένα στόχο που σχετίζεται με την εμφάνισή τους το καλοκαίρι, μην θέλοντας να φαίνονται χοντροί, χλωμοί και αδύναμοι. Το καλοκαίρι και η ζέστη του ήλιου φέρνουν την σεξουαλική παρόρμηση και την επιθυμία να είστε έξω στη ζέστη, δείχνοντας τι έχετε. Ίσως αυτός να είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η ανθρώπινη υγεία έχει αδυνατίσει, επειδή πολύ λίγα από όσα κάνουμε στον 21ο αιώνα απαιτούν από μας να είμαστε σχεδόν γυμνοί και να δείχνουμε τη φυσική μας κατάσταση - ή την έλλειψη αυτής. 

Το σύγχρονο γυμναστήριο χρειάζεται τους θεούς να επιστρέψουν. Χρειάζεται τον Ηρακλή και τον Αχιλλέα να επιστρέψουν και να ξεκινήσουν τις άρσεις ανάμεσα στους θνητούς για να γυρίσουν τα πάντα πίσω στα βασικά. Οι άνθρωποι θέλουν να ντρέπονται για τους εαυτούς τους, είναι θεόσταλτο δικαίωμα του ανώτερου να κάνει τους υπόλοιπους να αισθάνονται άσχημα. Ακόμα κι αν είσαι ο ισχνός μικρόσωμος του δωματίου μπορείς να ντροπιάσεις τους σκληραγωγημένους αρσιβαρίστες καταστρέφοντας τον εαυτό σου με κάθε δυνατό τρόπο υπό το φως του ήλιου για να κάνεις τον εαυτό σου καλύτερο. Το σίδηρο ακονίζει το σίδηρο και ο δυνατός σέβεται τον δυνατό. Οι αθλητές και οι παλαιστές θέλουν να βλέπουν ανθρώπους να επιτυγχάνουν την αυτοκυριαρχία, όπως ακριβώς οι θεοί θέλουν τους πολίτες τους στο γυμναστήριο να καταστρέφουν τη σάρκα τους έτσι ώστε αυτή να μπορεί να αναδημιουργηθεί. 

Το επόμενο βήμα είναι να μπουν ανδριάντες στο γυμναστήριο. Ένας Άρνο Μπρέκερ ή δύο, δίπλα στα στρώματα των κοιλιακών, σίγουρα θα με ενέπνεαν σε μερικές ακόμα επαναλήψεις. 

του Craig Fraser, μετάφραση για το Ιδεάπολις του Νίκου Καρατουλιώτη

Ταυτότητα

Αρχείο

Δημοφιλείς Αναρτήσεις

-Ελεύθερη αναδημοσίευση κειμένων - Ομάδα Ιδεάπολις - επικοινωνία: ideapolisgr@yahoo.gr - Πάτα στις ρίζες σου γερά και κοίτα ψηλά -