Πέμπτη, 22 Αυγούστου 2013

Μέρος Α' 

Θετική ώθηση 
Οπότε, πώς παρακινούμε τους συμπολίτες μας να κηρύξουν μια αντισυμβατική αφοσίωση, με όλα τα ρίσκα που αυτό εμπεριέχει; 

Νωρίτερα είπα πως οι άνθρωποι εντυπωσιάζονται από τους επιδέξιους. Έρχονται σε μια ιδέα επειδή ο πομπός της είναι με κάποιο τρόπο ελκυστικός. Θέλουν να είναι σαν αυτόν, ή με ανθρώπους σαν αυτόν. Επίσης είπα πως θέλουν να ανήκουν και να αισθάνονται καλά για τους εαυτούς τους. Αν δεν είμαστε περισσότερο επιτυχείς είναι επειδή δεν προσφέρουμε τίποτα από τα παραπάνω. 

Αντίθετα, πολλοί στην πλευρά μας προσφέρουν μια ατελείωτη λιτανεία παραπόνων για το πώς ο κόσμος έχει πάει στραβά, για το πώς είμαστε σε παρακμή, για το πώς έχουμε όλο και λιγότερη δύναμη στην κοινωνία μας. Όποιος κοιτάει στο στρατόπεδό μας συχνά βλέπει αρνητικότητα, πεσιμισμό, φόβο, παράνοια, απελπισία, και κλάμα. Όλα σχηματίζουν ένα μεγάλο οδυρμό αυτολύπησης. 

Η απελπισία είναι τόση που το μάντρα που ακούμε συχνά στα άκρα της Δεξιάς είναι: “Όσο χειρότερα τόσο καλύτερα”. Όχι επειδή οι άνθρωποι που το λένε αυτό έχουν πραγματικές λύσεις, αλλά επειδή ελπίζουν πως η κατάρρευση θα τα φτιάξει όλα. Αυτή δεν είναι η στάση των επιδέξιων, των δυνατών, των ανθρώπων που διαμορφώνουν τα γεγονότα. 

Αυτή είναι η στάση των ανθρώπων που διαμορφώνονται από τα γεγονότα. Η στάση του αποτυχημένου. 

Η ηττοπάθεια είναι πρελούδιο της ήττας. Για να επιτύχουμε, πρέπει να προβάλουμε μια εικόνα επιτυχίας. Αυτό σημαίνει να ξεφορτωθούμε την αρνητικότητα. Μιλώντας όχι σε όρους του τι έχουμε χάσει, αλλά σε όρους του τι θα κερδίσουμε, σε όρους του τι είδους κοινωνία θέλουμε να οικοδομήσουμε, σε όρους του τι θα γίνει μετά, όχι τι έγινε πριν. 

Ο νικητής μαθαίνει από το παρελθόν, αλλά κοιτάει πάντα προς το μέλλον. Πάντα αντικρίζει τον ήλιο. Και είμαστε ηλιακοί άνθρωποι. Φέραμε φως σε αυτόν τον κόσμο. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ποιοι είμαστε. Δεν πρέπει να γίνουμε σκλάβοι του σκότους. 

Μια εικόνα νικητή είναι απαραίτητο συστατικό μιας νικητήριας στρατηγικής. 

Εναλλακτική κοινωνία 
Νικητήρια στρατηγική σημαίνει να συμπεριφερόμαστε σα να είμαστε ήδη εκεί. Που σημαίνει να λειτουργούμε για μια εναλλακτική κοινωνία, προσφέροντας πρόσβαση σε ένα παράλληλο σύμπαν, φυσικό και μεταφυσικό. Πρόσβαση σε μια διαφορετική κοσμολογία, ένα διαφορετικό σύστημα συμβόλων, ένα διαφορετικό τρόπο κατανόησης της ζωής. 

Ο νέος εθνικισμός (πρέπει να) φαίνεται σαν ένα κατεστημένο σε αναμονή. 

Όχι σαν φοβισμένοι κυνικοί που περιμένουν την κατάρρευση, αλλά σαν άνθρωποι που χτίζουν κάτι νέο και σημαντικό, που κάνει την κατάρρευση επιθυμητή επειδή ανοίγει τον δρόμο για αυτό που έρχεται μετά, γιατί ανοίγει τον δρόμο για μια χρυσή εποχή. 

Αντίθετα από το να φαινόμαστε σαν συντηρητικοί που μάχονται το ρεύμα της προόδου, πρέπει να είμαστε το ρεύμα – το ρεύμα που σαρώνει την παλιά και γερασμένη Αριστερά, που τους απομακρύνει από την εξουσία και τους στέλνει στην χωματερή της ιστορίας, από όπου δεν θα ξαναγυρίσουν. 

Ριζοσπάστες και παραδοσιακοί 
Δεν αντιφάσκουμε όταν κάποιοι από μας λέμε ότι είμαστε ριζοσπάστες και παραδοσιακοί. 

Είμαστε ριζοσπάστες γιατί επιδιώκουμε την θεμελιώδη αλλαγή – δεν ζητάμε μεταρρυθμίσεις, ζητάμε κάτι εντελώς νέο. 

Την ίδια στιγμή είμαστε παραδοσιακοί, διότι το εγχείρημα μας είναι ριζωμένο στην παράδοση, ακόμα και αν είναι φουτουριστικό. 

Για αυτό δεν είμαστε συντηρητικοί: Ο συντηρητισμός είναι η άρνηση του νέου, η Παράδοση είναι η συνεχής επιβεβαίωση του παλιού, του αρχαϊκού. Και συνεπώς είναι ατέρμονα αναζωογονητική, συνεχώς ανανεώσιμη. 

Είναι εφικτό 
Τώρα, όταν κάποιοι από μας μιλάμε για μεταμόρφωση της κουλτούρας, για επαναδιαμόρφωσή της έτσι ώστε να γίνουν εφικτές οι πολιτικές μας, πολλοί τρομοκρατούνται από την κλίμακα της προσπάθειας. Φαίνεται σαν ένα έργο για θεούς, περισσότερο φαντασία παρά πραγματικότητα. Αλλά δεν είναι έτσι. 

Δεν χρειάζεται να είμαστε πολύ μεγάλοι για να θυμόμαστε πως η κουλτούρα μας αναδιαμορφώθηκε από την ριζοσπαστική Αριστερά. Έχει ξαναγίνει. Και πρόσφατα. 

Πώς κάποιος μεταμορφώνει μια κουλτούρα; 

Η διαδικασία αρχίζει πολύ απλά. Αρχίζει με πένα και χαρτί, με πινέλο και καμβά, με έναν άνθρωπο και το μουσικό του όργανο. Είναι στα χέρια μιας δημιουργικής μειονότητας, που δημιουργεί επειδή είναι στην φύση της, επειδή έχει μια παρόρμηση, και επειδή είναι ανυπόμονη με τον κόσμο γύρω της και ονειρεύεται κάτι άλλο, φαντάζεται κάτι νέο. Ο καλλιτέχνης, ο ζωγράφος, ο φιλόσοφος κάνουν ό,τι η φύση τους σπρώχνει να κάνουν. 

Εν καιρώ θα έχει παραχθεί έργο. Εν καιρώ θα αρχίσουν να συναντούν άλλους σαν αυτούς. Και θα αρχίσουν να συναντούνται, και να σχηματίζουν συλλόγους. Και εν καιρώ να συναθροιστούν με άλλους της ίδιας πάστας. Εν καιρώ θα εξελιχθούν σε ρεύμα. Εν καιρώ θα εξελιχθούν σε κίνημα. Και εν καιρώ θα αναδυθούν ως μια αντί-κουλτούρα. Ως ανταγωνιστές στο υπάρχον κατεστημένο. 

Τότε είναι που ο αγώνας γίνεται πολιτικός, και εισέρχεται στον στίβο της πολιτικής. Και γίνεται αγώνας μεταξύ δύο αντίθετων δυνάμεων, δύο συγκρουόμενων κοσμολογιών, δύο αντιλήψεων του σύμπαντος. Η μία αντιπροσωπεύοντας το παρελθόν, και η άλλη το μέλλον. Μόνο μια από αυτές θα κυριαρχήσει το σύμπαν. 

Η πολιτική είναι το τελευταίο στάδιο 
Θα παρατηρήσατε, πως η πολιτική είναι το τελευταίο στάδιο. Γι' αυτό πολιτικά κόμματα όπως το BNP στην Βρετανία, το Εθνικό Μέτωπο στην Γαλλία, το NPD στην Γερμανία, παραμένουν περιθωριακά, παρά τις προφανείς αποτυχίες της Αριστεράς. Η πολιτική είναι το τελευταίο στάδιο. Η πολιτική αντανακλά την κουλτούρα. Η πολιτική είναι η τέχνη του εφικτού. 

Οπότε, οι πολιτικές μας δεν θα είναι εφικτές μέχρι να ελέγξουμε την κουλτούρα. Και επειδή δεν ελέγχουμε την κουλτούρα είμαστε στην περίοδο πριν την πολιτική. 

Η Αριστερά πλησιάζει την περίοδο μετά από την πολιτική, επειδή οι ιδέες της ήταν κυρίαρχες για πολύ καιρό, και ως τώρα έχουν αποτύχει σε κάθε επίπεδο. Είναι στον αυτόματο πιλότο. 

Και τώρα είναι αυξανόμενα ανήσυχοι και απελπισμένοι, επειδή νιώθουν την αδυναμία τους, νιώθουν την πλήξη και την δυσφορία που κοχλάζει από κάτω τους, την προοπτική για μια επανάσταση. Έχουν αποτύχει αισθητικά, εγκληματολογικά, πολιτιστικά, δημογραφικά, οικονομικά, πολιτικά, κοινωνικά. Έχουν αποτύχει σε κάθε μέτωπο. Και τώρα είναι ευάλωτοι σε κάθε μέτωπο. 

Πόλεμος σε όλα τα μέτωπα 
Γι' αυτό το εγχείρημα μας είναι ένας πόλεμος σε όλα τα μέτωπα, και γι' αυτό χρειάζεται πολλαπλές προσεγγίσεις στην επίθεση. 

Υπάρχει χώρος για άτομα κάθε κλίσης, άντρες και γυναίκες, νέους και γέρους, με διαφορετικά ταλέντα και ικανότητες. Που σημαίνει ότι οποιοσδήποτε μπορεί να διεξάγει τον πόλεμο με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Κάποιοι θα το κάνουν ως συγγραφείς, άλλοι ως καλλιτέχνες, άλλοι ως επιχειρηματίες, άλλοι ως διαδηλωτές, άλλοι ως χορηγοί. 

Αλλά για να προσελκύσουμε αληθινό ταλέντο πρέπει να παρέχουμε τις ευκαιρίες για ταλέντο. Που σημαίνει επαγγελματικές ευκαιρίες. Επειδή στην οικονομική μας εποχή, το να είναι οικονομικά ανεξάρτητος από το σύστημα, και να έχεις εναλλακτικές πηγές κοινωνικής αναγνώρισης, σημαίνει να είσαι πνευματικά και νοητικά ανεξάρτητος. 

Και για να είμαστε ελκυστικοί πρέπει να είμαστε εικονοπλάστες – γιατί μια εικόνα ισούται χίλιες λέξεις. Αν θέλουμε οι συμπολίτες μας να βλέπουν, πρέπει να τους βοηθήσουμε να σχηματίζουν εικόνα. Πρέπει να τους δείξουμε τι εννοούμε, και πρέπει να το κάνουμε σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. Οι περισσότεροι άνθρωποι βγάζουν συμπέρασμα για κάτι ή κάποιον σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο. 

Δεν θα κάτσουν να διαβάσουν ένα 400σέλιδο βιβλίο. Δεν θα διαβάσουν καν ένα άρθρο. Όχι αν δεν το έχουν ήδη αποφασίσει. Αυτό που τραβάει την προσοχή τους είναι αυτό που απηχεί μέσα τους στο επίπεδο του ενστίκτου, ή του συναισθήματος, ή του ζωώδους επιπέδου, ή του πνευματικού επιπέδου. Με τον ίδιο τρόπο που απηχεί η μουσική. Με τον τρόπο που απηχεί ένα τοπίο. Με τον τρόπο που απηχεί μια ταινία. 

Ο άνθρωπος είναι ζώο των συμβόλων, λειτουργεί με σύμβολα, δομημένους ήχους και εικόνες. Γι' αυτό η εξουσία ενός ατόμου είναι άμεσα ορατή. Από το πως μοιάζει. Από το πώς ακούγεται. Από το πώς κινείται. Συχνά ο ίδιος γίνεται σύμβολο εξουσίας. 

Άρα για να γίνουμε και πάλι κύριοι του σύμπαντος, για να αναδειχθούμε ως οι νέοι κυρίαρχοι ενώ οι παλιοί πέφτουν, ο νέος εθνικισμός πρέπει να φαίνεται σαν να αξίζει τα σκήπτρα της εξουσίας. Πρέπει να συμβολίζει ένα νέο ξεκίνημα. Και πρέπει να το συμβολίζει τώρα και πάντα, και όχι να περιμένει την κατάρρευση για να καθαρίσει το τοπίο. 

Δεν ξέρουμε πότε θα έρθει αυτή η κατάρρευση, ή πως θα είναι, ή ακόμα και αν θα την αισθανθούμε. Αλλά αν και όποτε γίνει, θα καθαρίσει το τοπίο για όλους, για κάθε ανταγωνιστική ομάδα, και υπάρχουν πολλοί άλλοι που περιμένουν για αρπάξουν ένα κομμάτι της πίτας όταν οι φιλελεύθεροι θα απομακρυνθούν. 

Το Ισλάμ επιδιώκει να κυριαρχήσει στην Ευρώπη, και στη Δύση. Και οι Ισλαμιστές επίσης ελπίζουν για μια καταστροφή. 

Δεν πρέπει να περιμένουμε μια κατάρρευση για να λύσει τα προβλήματα μας. Στην πραγματικότητα δεν πρέπει να εστιάζουμε καθόλου στην κατάρρευση. Πρέπει να εστιάσουμε στον κόσμο που θέλουμε να δούμε μετά την κατάρρευση, στον κόσμο που θέλουμε να δούμε αύριο. Και πρέπει να τον χτίζουμε σήμερα. 

Επειδή αν και όταν η κατάρρευση έρθει, αν δεν είμαστε έτοιμοι, αν δεν είμαστε εκεί, σα να είμαστε έτοιμοι να καταλάβουμε τον κόσμο, κάποιοι άλλοι θα είναι, και αυτοί θα γίνουν κύριοι του σύμπαντος. 

Το να εστιάζουμε στον αυριανό κόσμο μας δίνει ένα επιπλέον πλεονέκτημα, το ίδιο πλεονέκτημα που απολάμβανε για χρόνια η ουτοπική Αριστερά, το πλεονέκτημα του να έχεις μια αίσθηση αποστολής, έναν μεγάλο σκοπό. 

Δεν πρόκειται για μια δουλειά γραφείου, όπου ένα άτομο ζει για το επόμενο σαββατοκύριακο, ή για τον επόμενο μισθό, παγιδευμένο στην Κάλι Γιούγκα. Πρόκειται για την κυριαρχία στις ζωές μας, κυριαρχία του πεπρωμένου μας, κυριαρχία επί του παρελθόντος, παρόντος και μέλλοντος μας. 

Το να είμαστε παραδοσιακοί μας δίνει επίσης ένα πλεονέκτημα που η Αριστερά δεν έχει γιατί είναι ενάντια στην Παράδοση, το πλεονέκτημα του ανήκειν, του να είμαστε μέρος μιας κοινότητας ανθρώπων με τους οποίους νιώθουμε οικεία, του να έχουμε ένα σπίτι και μια οικογένεια στην οποία μπορεί κανείς πάντα να επιστρέψει, του να έχουμε παρελθόν και μέλλον, του να έχει νόημα η ζωή μας, γιατί είμαστε μέρος κάτι μεγαλύτερου από τον εαυτό μας, κάτι αιώνιου και υπερβατικού. 

Στην Αριστερά ένας άνθρωπος είναι πάντα άστεγος, πάντα ένας ξένος, ένα ασήμαντο άτομο μέσα σε μια θάλασσα από PVC, νέον, πολυεστέρα και ενισχυμένο τσιμέντο. 

Ένα τελικό πλεονέκτημα είναι πως ο λαός είναι οργισμένος. 

Αυτοί που κάνουν κουμάντο, στην εκπαίδευση, στα ΜΜΕ, στην πολιτική, έχουν συγκεντρώσει ένα τόσο εκπληκτικό ιστορικό αποτυχίας, έχουν κάνει τόσες αυθαιρεσίες, έχουν πει ψέματα και έχουν κλέψει τόσο απροκάλυπτα, που οι φορολογούμενοι θα είναι δεκτικοί σε κάτι νέο αν δούνε κάτι βιώσιμο. Προς το παρόν συνεχίζουν να εκλέγουν τους ιδίους πολιτικούς γιατί δεν εντυπωσιάζονται από τις εναλλακτικές. Επιλέγουν το λιγότερο κακό. Οπότε έχουμε αρκετό υλικό για να δουλέψουμε. 

Καταληκτικές παρατηρήσεις 
Θα ήθελα να κλείσω υπογραμμίζοντας τις βασικές ιδέες που θα ήθελα να πάρετε μαζί μετά το τέλος αυτού του συνεδρίου. 

Αν θέλετε να βοηθήσετε να προκαλέσουμε μια θεμελιώδη αλλαγή, και είστε ενεργά εμπλεκόμενοι στην διαδικασία, σας ζητάω να συμπεριλάβετε στην προσέγγιση σας μερικές βασικές αρχές. 

1) Σκέψου παράλογα. Οι άνθρωποι έχουν την ικανότητα για λογική, αλλά την χρησιμοποιούν με παράλογους τρόπους. 

Συχνά έχουν παράλογα κίνητρα, τα οποία εκλογικεύουν κατόπιν. Αλλά είναι παράλογα. Άρα, για να πλησιάσουμε τους συμπολίτες μας, πρέπει να καταλάβουμε τα κίνητρα τους, όχι να ενοχλούμαστε όταν αυτά διαφέρουν από τα δικά μας. 

Πρέπει να αναμένουμε τις ανάγκες τους ώστε να μπορούμε να τις ικανοποιήσουμε, να προβλέπουμε τους φόβους τους ώστε να τους διώξουμε, να προβλέπουμε τις επιθυμίες τους ώστε να τις εκπληρώσουμε. Ειδικά αν είναι παράλογες. 

2) Εντυπωσίασε για να πληροφορήσεις, μην πληροφορείς για να εντυπωσιάσεις. 

Συχνά ένα άτομο που παρακολουθεί μια ομιλία δεν προσέχει ούτε τα μισά από όσα λέγονται, αλλά θυμάται μόνο μια ή δύο φράσεις, μια ή δύο ιδέες. Και όχι για πολύ. 

Αλλά, όταν ο ομιλητής είναι ικανός, ο ακροατής σχεδόν πάντα εντυπωσιάζεται από την παράδοση, του αρέσει η ενέργεια, του αρέσουν τα συναισθήματα που του ξυπνάει. Άρα ακούει. 

Συχνά σχολιάζουμε τον ομιλητή περισσότερο από τα όσα είπε. Οπότε στοχεύετε στο να κερδίσετε τις εντυπώσεις, να είστε προσανατολισμένοι στο αποτέλεσμα. 

Οι καμπάνιες μάρκετινγκ και πληροφόρησης δεν έχουν να κάνουν με πληροφορίες. Θέλουν να αποσπάσουν μια αντίδραση, να προξενήσουν και να διατηρήσουν μια ψυχική κατάσταση, να ανοίξουν το μυαλό σε μια ιδέα – σε ανθρώπους που είναι υπερφορτωμένοι με πληροφορίες, που θέλουν την ησυχία τους, που είναι κλεισμένοι στις ζωές τους. 

Γι' αυτό οι καμπάνιες μάρκετινγκ και πληροφόρησης στοχεύουν στο να είναι εμβληματικές. Γι' αυτό συμπυκνώνουν τα πάντα σε ένα ηχητικό απόσπασμα, σε ένα σύνθημα, σε μια εικόνα, ή ένα τραγουδάκι που είναι μεταδοτικό. Τα γεγονότα είναι σημαντικά, αλλά σε αυτό το στάδιο είναι δευτερεύοντα, διότι ένα μυαλό παραμένει κλειστό για όσο το πνεύμα παραμένει ασυγκίνητο. 

3) Σκέψου σε εικόνες. Βοήθησε τους ανθρώπους να οραματιστούν αυτό που προσφέρεις. Μια εικόνα ισούται χίλιες λέξεις, και είναι πιο εύκολο να την θυμάσαι. Και πολύ πιο δύσκολα να της αντιπαρατεθείς, γιατί οι εικόνες απηχούν στο συναισθηματικό και πνευματικό επίπεδο. 

4) Να είσαι θετικός. Κανείς δεν θέλει να είναι κοντά σε ένα άτομο που παραπονιέται όλη την ώρα, που είναι πάντα αρνητικός, που είναι πάντα μελαγχολικός. Οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στην αισιοδοξία, γιατί θέλουν να νιώθουν καλά. Και οι άνθρωποι μας στην Δύση ζητάνε απελπισμένα μια αναγέννηση. Άρα να είσαι θετικός, και εστίασε στο μέλλον. 

Πρόκειται για το από πού ήρθαμε και πού πάμε, όχι για το πού είμαστε. 

5) Να απολαμβάνεις τον αγώνα. Θα είσαι πιο δημιουργικός, θα έχεις περισσότερη ενέργεια και θα κάνεις περισσότερους να ενδιαφερθούν για σένα, αν ευχαριστιέσαι αυτό που κάνεις. Γιατί αν απολαμβάνεις αυτό που κάνεις και είσαι καλός σε αυτό, νιώθεις σίγουρος. Και σε όλους αρέσει αυτό. 

Οπότε σκέψου παράλογα, εντυπωσίασε για να πληροφορήσεις, σκέψου σε εικόνες και απόλαυσε τον αγώνα. 

Σας ευχαριστώ πολύ.

Το βίντεο της ομιλίας


Μετάφραση για το Ιδεάπολις Α.Γ.

Ταυτότητα

Αρχείο

Δημοφιλείς Αναρτήσεις

-Ελεύθερη αναδημοσίευση κειμένων - Ομάδα Ιδεάπολις - επικοινωνία: ideapolisgr@yahoo.gr - Πάτα στις ρίζες σου γερά και κοίτα ψηλά -